Gruddelin´s vardag

Alla inlägg den 19 april 2009

Av Eva - 19 april 2009 23:02

Eftersom jag knappt kan röra mig så sitter jag här vid datorn och tittar på gamla kort. Jag kom in i mappen som heter "Renovering".

Johan och jag fick för oss för några år sedan att vi skulle renovera Michelles rum alldeles själva. Ingen av oss hade någonsin tapetserat förr, men vi tänkte att, äsch det där klarar väl vi. Vi hade aldrig kunnat anat vilket jätte projekt det blev. På 3 av dom 4 väggarna satt det 5 lager tapet + 2 bårder som skulle ner. Vi hackade oss bara längre och längre in i väggen och vi trodde aldrig lagret av tapet skulle ta slut. Man kunde verkligen se dom olika tidsepokerna, det var allt från blommigt 70-tal till den fula barntapeten som satt i rummet när vi flyttade in. Vi insåg att detta skulle ta allt för lång tid och all vår energi så till slut så tog vi bara bort det som satt löst och sen spacklade vi. ( Inte lätt, ju mer löst man tog bort, ju mer lossnade det).


Här har jag gett upp med min rivning av tapet. Denna fläck hade tagit med hela kvällen. Puh...man fick verkligen känna att man hade muskler.

Vi hade alltid tyckt att ena hörnet i rummet såg lite konstigt ut och vi fick förklaringen när vi rev tapeten. *Suck*...det fanns inget hörn och ingen vägg upp till taket heller. Hur byggde dom förr?

Som tur är så har jag en uppfinningsrik karl som tryckte in playwood skivor eller vad det var i hörnet och sedan fick han spackla upp ett nytt hörn.

Blev kanon!

Här kan ni se hur mycket vi fick spackla för att få fason på väggarna. Det var bredspackling som gällde.

På dörren kan ni skymta Michelles dåvarande idoler, Måns Zelmerlöv, Agnes, Kelly Clarkson och några hästar :).

Sen kom vi till när vi skulle börja tapetsera. Det var inte helt lätt första gången. Inga väggar är helt raka så det var lite pyssel med att få till det.

Och så här blev resultatet, lila fonvägg och ljus tapet på dom andra väggarna. Jag är faktiskt helnöjd. Det enda som fattas på bilden är listerna vid taket......hm *host host*, dom har fortfarande inte kommit upp för dom lister vi köpte passade inte riktigt in och jag har inte hittat några andra heller. Har i och för sig inte letat så mycket heller, men någon gång ska listerna upp. Bättre sent än aldrig.

Här är resultatet av det andra rummet vi vågade oss på att renovera.

Det är vårt datarum som fick en ljus tapet men en vit fondvägg.

Jag älskar den vita fonväggen.

Denna gång hade vi vanan inne och det var inte fullt lika många lager tapeter att riva.

 

Vi blev riktigt nöjda med båda rummen och ett "proffs" hade inte kunnat göra det bättre. Möjligtvis lite fortare ;).

Vi lade stor vikt på underjobbet, det är A och O när man renoverar, annars ser det bara slarvigt ut.

Därför har vi fortfarande inte tagit tag i kök och vardagsrum som också behöver renoveras. Den som har tapetserat där innan kan inte ha haft "alla bestick i lådan" för underjobbet ser rent ut sagt bedrövligt ut så det är ett GIGANTISKT projekt och jag blir trött bara jag tänker tanken.

Nej, nu måste jag hoppa i säng, eller så mycket hoppandes blir det nog inte, släpandes är nog rätta ordet.

Natti natti och sov gott!

Av Eva - 19 april 2009 21:40

Pust, stånk och stön, ja så låter det när jag försöker att gå :(.

Jag trodde massagen Johan gav mig i morse skulle hjälpa med tydligen har helgens bravader blivit lite för mycket för mig :(.

Min ishiasnerv har hamnat i kläm och nu kan jag knappt gå, jag stapplar mig fram som en höna som brutit benet. ( Inte för att jag har sett en höna som brutit benet gå, men jag kan tänka mig).

Det gör ont i höger skinka och smärtan strålar ner längs hela benet ändå ner till foten. SKIT! Jag orkar inte gå till naprapaten nu. Sist jag var där var i början av graviditeten när jag väntade Martin då jag också hade problem. Jag tycker det är lite jobbigt för naprapaten drar ner trosorna så långt så jag tror han nästan ser hela härligheten. Sen ska det knådas och köras med ultraljud och i vanliga fall tycker jag det är skönt att tex. få massage även fast det gör ont, men denna smärta är ren tortyr och det är svårt att hålla tårarna inne. Inte nog med att man ligger halvnäck och utblottad så ska tårskitarna rinna också.

Jag hoppas det är bättre i morgon, får försöka be Johan om mera massage och stretcha lite så kanske det går över så småningom.

Nu ska jag halta ut i köket och ta mig ett wienerbröd som tröst.


Natti natti


Av Eva - 19 april 2009 21:02

Jag hittade en bild som jag bara måste visa :).

Ser det inte mysigt ut så säg? Det är birmabebisar som jag födde upp eftersom jag var fodervärd till min honkatt Alice.


Jag ser ut som sju svåra år på denna bild, men det bjuder jag på ;).

Av Eva - 19 april 2009 19:16

Äntligen hemma. Nu är sommarkdäcken på och jag är glad att det var Johan som bytte dom och inte jag. Dom satt som fastlimmade och han fick slå loss hjulen :). Skulle det har varit jag så hade det nog inte varit något kvar av bilen nu för mitt tålamod är inte det bästa *skrattar*.

Mamma och jag tog en promenad med Martin och mammas tax Laisa och åt ena hållet gick det jätte bra, men hem....*suck*, då fick vi motvind och det var inte lite det blåste. Tårarna rann, Mammas mössa höll hela tiden på att blåsa av och vagnen gick knappt att dra. Det såg nog ganska kul ut.

Nu ska jag bara sitta här och njuta av en kopp kaffe.


Tjingeling


Av Eva - 19 april 2009 10:50

Nu har jag fått lite massage av Johan och förhoppningsvis känner jag mig mindre stel snart.

Martin ligger och sover men så fort han vaknar ska vi åka och byta däck. Det blåser storm och är jätte kallt ute och jag är glad att det är sambon som byter däck och inte jag ;). Ska försöka ta mig en promenad med Martin ute på landet, men då lär jag få sätta på mig mössa och vantar för annars fryser jag nog ihjäl. Vart tog värmen vägen???


Av Eva - 19 april 2009 08:09

Så stel jag är i kroppen idag. Det är väl sviter efter allt dansande i fredags och inte blev det väl bättre av att Cilla och jag tog en långpromenad med barnen och hundarna igår kväll. Vi blev bjudna på spagetti och köttfärssås när vi kom...mums, och sen hjälpte Johan till att fixa deras dator som har krånglat. Vi tittade på Robinson och efter det åkte vi hem så vi var hemma ganska tidigt.

Idag måste vi åka ut till landet till mamma och byta till mina sommardäck, dom är jätte slitna, men vi ska köpa nya till både Volvon och Saaben nu i veckan. Det blir ju en ganska stor slant att punga ut *gråter*.


Ovido - Quiz & Flashcards