Gruddelin´s vardag

Alla inlägg under oktober 2009

Av Eva - 31 oktober 2009 14:05

Idag flyttar lillebror och hans tjej från lägenhet till hus. Dom har köpt ett missionshus som är omgjort till bostad. Jag har inte varit där eftersom dom fick nyckeln först igår. Man är lite nyfiken på hur det ser ut så vi ska kanske åka dit en sväng och hälsa på. Få se om man kan tima så att vi åker dit mellan ett flyttlass.


Martin har knappt sovit i natt och Johan har varit uppe med honom i stort sett hela natten. Vid fem tiden i morse somnade han till i Johans famn. Jag vet inte riktigt vad det är, men vi tror han har haft ont i magen för han fes jätte mycket i natt och i morse. Han är fortfarande lite förkyld och det rinner ur näsan och sen har han en tand på väg så det är nog en kombination av allt som gjort att han inte sovit bra.

Han ligger och sover just nu och vi väntar bara på att han ska vakna så att vi kan åka.


Tjingeling

Av Eva - 30 oktober 2009 15:23

Idag har jag arbetat halvdag. Jätte skönt! Efter jobbet var jag och handlade och fy f*n vad med folk det var ute. Överallt håller dom på att bygga om vägar så jag fick ta världens omväg hem och trafiken stod helt stilla på vissa ställen. Uppsala kan dom snart döpa om till Rondellsala för det är ta mig tusan rondeller överallt.

Visst är det smidigt med rondeller, ja om folk kunde köra i dom vill säga. Nej, fram för fler rödljus för som det är nu så är det ren livsfara att vara ute och åka här i stan. Folk kör som idioter.

Det är ett under att man inte krockat ännu.

En del stannar och släpper fram bilar i rondeller, en del blinkar höger, men svänger vänster, En del blinkar vänster men svänger höger. Bäst är dom som börjar blinka höger när dom kör i rondellen och sen visar det sig att dom ska rakt fram. Vägverket skulle behöva skicka ut information till alla hur man kör i en rondell.

På stenåldern när alla grånackar var unga så fanns det inte rondeller och hur ska dom då göra rätt när dom aldrig har fått lära sig.


När ändå klagomuren är igång så vill jag även klaga på järnvägsövergångar här i Uppsala. När Michelle och jag skulle på bio igår så fick vi vänta på 4 tåg och kön med bilar bara växte bakom oss. Jag tror vi stod och väntade i över 10 minuter. Man ska inte ha bråttom om man ska ta sig någonstans här i stan. Den vanliga vägen ner till stan är avstängd pga bygge (ovanligt) och kommer så att vara i flera år framöver så nu måste man köra runt halva stan innan man kommer ner och snabbaste vägen ner är just denna över järnvägen. Ja, om det inte kommer en massa tåg.

Sådär ja, nu har jag fått klaga av mig lite ;). Ni väljer ju själva om ni vill läsa eller inte....hehehe!!!


Hoppas ni får en underbara helg!


Tjingeling


Ps. Hahaha....när jag skulle skriva Rubrik på blogginlägget så skrev jag klagomus istället för klagomur...hehehe tur att jag upptäckte det i tid :).

Av Eva - 29 oktober 2009 22:14

Ikväll har Michelle och jag varit på "This is it" på Bio. Vilken fantastisk människa Michael Jackson är. Det syns att han inte har samma energi som förr, men herre gud, han var ju 50 år så det säger sig självt.

Vi hamnade bredvid en karl som satt och stampade takten genom varje låt, vädligt irriterande och jag hade lust att slå något hårt i huvudet på honom ;-).

När vi hade satt oss ner kom två tjejer som skulle sitta bredvid oss på andra sidan och då visade det sig att det var Maria som jag gått i skolan med 1-9:an. Det var riktigt kul att se henne för det var evigheter sedan sist.

På bion var även Michelles klasskompis med mamma och dom bor i närheten så jag skjutsade hem dom så att dom slapp åka buss.

På väg till bilen fick jag ett sms av en gammal vän som jag vet är i Uppsala nu och då visade det sig att vi hade mött varandra, men jag såg inte det :(. Jag frågade varför hon inte sa något, men dom hade bråttom till bion och jag såg ut att ha bråttom från bion. Typiskt!!! Men vi ska ses snart, hoppas bara vi får till det snart.


Martin är snorig, men än så länge verkar det som det bara har satt sig i näsan på honom. Jag håller en tumme vädligt hårt att han inte får skiten i luftvägarna igen...hoppas, hoppas!

Annars är han ganska pigg. Han släpper taget mer och mer och vi bara väntar på att han ska börja gå. Han har tagit något steg mellan saker, men han verkar lite feg. Det är kanske bra att han väntar ett tag till så att han verkligen har balansen innan han går.


På jobbet är det som vanligt full fart. Dagarna går fort och det känns som man har tusen saker kvar att göra. Jag tänker försöka att inte jobba över för familjen är mycket viktigare. Förr kändes arbetet som en andra familj, men saker och ting har förändrats. Det är inte riktigt samma sak längre.


Tjingeling


  


Av Eva - 26 oktober 2009 22:59

Hehehe...skrattade gott åt Skånepågens kommentar i det förra inlägget. Tack Pågen, jag behövde få skratta lite :).


Idag var jag och lagade stenskottet på vindrutan. Det gick jätte fort och kostade bara 100:- för försäkringen gick in och betalade resten. Perfekt! Nu är det bara att hoppas att det inte spricker. Dom sa att det skulle hålla nu.


Den stora diskussionen på jobbet just nu är om man ska vaccinera sig eller inte mot svininfluensan. Jag är i valet och kvalet och vet inte hur jag ska göra. Jag är mer inne på att inte ta den, men samtidigt så är det kanske bra för då riskerar inte jag att smitta Martin.....suck så svårt det är.

Jag är rädd för alla biverkningar som vi inte vet om och det känns alldeles för osäkert för att jag ska känna mig trygg. Jag kommer nog att tveka in i det sista. Samtidigt kanske det är bra att få influensan för det kommer säkert att komma värre influensor och då har man ett visst skydd ändå. Moder natur är sån.

Jag hörde en på jobbet berätta om att hon trodde hennes barn hade influensan....men varför stannade hon då inte hemma???? Vi har blivit tillsagda att vara hemma och någon i familjen har influensan och att då komma till jobbet är fy skam. Skäms på dig! Det är sådan människor som sprider skiten vidare.

Bara ingen är så dum att ta med sig sitt sjuka barn till jobbet. Det händer kan jag säga och det är hemskt oansvarigt mot arbetskollegorna som då blir utsatt för smitta.


Usch, nu känns det som jag har grus i ögonen. Måste gå och tutta kudde.

God natt på er.

Av Eva - 25 oktober 2009 22:16

Så där, nu är vinterdäcken på så nu gör det inget om det kommer snö :). Vi skulle ha bytt på mammas bil också, men det visade sig att bultarna inte passade på hennes nya bil så hon får vänta ett tag till.

På väg hem hamnade jag bakom en som låg och fisade i 80 km och precis när jag skulle köra om så fick jag världens stenskott.....fan så arg jag blev. Jag såg stenen komma flygandes men jag hann inte tänka innan det sa PANG...jag blev skiträdd och kom av mig helt i omkörningen. Sen låg jag bakom fisen hela vägen till stan.

Jag ska åka och laga det i morgon för annars finns risken att det spricker.


I morgon är det jobb igen. Helgerna går alldeles för fort och jag längtar redan efter nästa helg.


Natti natti på er!


Av Eva - 25 oktober 2009 06:58

Idag hade jag chansen att sova länge eftersom det var Johans tur att gå upp med Martin, men här sitter jag nu, vaken medans Johan och Martin ännu sover. Jag vaknade och kunde inte somna upp så det var bara att gå upp och sätta på kaffebryggaren. Om jag somnar om på morgonen så brukar det alltid resultera i migrän och den risken vågar jag inte ta.

Idag ska vi åka och byta till vintersulor på min bil. Däcken ligger hos mamma på landet. Johan skulle hjälpa till att byta på mammas också när vi ändå är där.

Linda och jag skulle shoppa lite idag, men jag vet inte om jag hinner med det. Vi får se vad klockan blir.


Jag upptäckte att bloggplatsen.se har börjat med reklam i sina bloggar. Vilket skit. Man kunde få bort reklamen, men då får man betala och det kan dom glömma. Det räcker att man får betala för att lägga upp bilder.

Jag avskyr reklam i bloggar och tycker det stör, men nu verkar det som vi inte har något annat val.


Tjingeling

Av Eva - 24 oktober 2009 09:30

Igår kväll var vi till Linda, Niklas och tvillingarna Emmie & Elias. Martin tyckte det var jätte spännande att få leka med deras leksaker. Han var jätte lugn och snäll hela kvällen.

Emmie och Elias gick och la sig, men Martin, han bara lekte vidare :).

Kl 22 var han så trött att han höll på att somna i Johans famn så då gick vi hemåt. Martin höll på att somna i vagnen hela tiden och det var inga problem att lägga honom när vi kom hem.

Jag fick en chock när jag vaknade i morse och klockan var 8.50 Martin sov fortfarande. Strax över nio gick jag upp och gjorde kaffe och satt mig vid datorn. Vid halv tio vaknade Martin och ville upp. Så länge har han nog aldrig sovit, men då la han sig sent igår kväll också.

Nu har han ätit gröt och nu är det barnprogram på teven som gäller.


Idag vet jag inte vad vi ska hitta på att göra. Jag skulle behöva åka ut till mamma och byta till vintersulor på bilen. Får man böter om man sätter på dom nu i oktober utan att det är vinterväglag? Jag tror man får det om man har dubbdäck på, men hellre byta lite för tidigt än att man vaknar och det är en massa snö en dag. När jag köpte bilen så följde det med dubbfria vinterdäck och det var jätte läskigt att köra med. Dom fungerar säkert jätte bra när det är snö, men här i landet där jag bor är det oftast bara is på vintern och då fungerar dom skitdåligt. Jag köpte dubbdäck istället.


Nej, nu ska jag kolla farmen på FB.


Tjingeling



Av Eva - 23 oktober 2009 23:44

En liten gåta
Det var en gång en perfekt man och en perfekt  kvinna.
Dom träffades och eftersom deras förhållande  var perfekt gifte de sig.
Bröllopet var perfekt och deras liv som gift  par var också perfekt.

En julafton när det snöade mycket åkte det  perfekta paret bil på en
slingrande väg. Plötsligt såg de någon vid  sidan om vägen som hade fått
punktering.
Det var jultomten med säcken full av  presenter.
Eftersom de inte ville göra barnen besvikna  erbjöd de jultomten att åka
med dem, så att han skulle hinna dela ut  presenterna. Och så började de
snart dela ut presenterna.
Men tyvärr försämrades vädret och de tre  råkade ut för en olycka.

Bara en av de tre överlevde. Vem?  

(Tänk först och titta sen på svaret nedan)  








Givetvis överlevde den perfekta kvinnan.  
Hon är den enda av de tre personerna som  existerar i verkligheten.
Alla vet att jultomten inte existerar....  


......och vad kan man säga om de perfekta  männen!!

För kvinnor slutar historien här.. Männen kan  läsa vidare.







Bonus för män:


Om inte jultomten existerar och inte den  perfekta mannen,
så betyder det att kvinnan körde.  
Det förklarar olyckan.
Och en sak till: Om du är kvinna och läste  slutet av historien så bevisar
det att:
Kvinnor gör aldrig vad de blir tillsagda ;-)  

Sänd detta vidare till alla som behöver ett  gott skratt... 

 

Ovido - Quiz & Flashcards