Gruddelin´s vardag

Direktlänk till inlägg 19 april 2009

Jag kom in på vår renovering

Av Eva - 19 april 2009 23:02

Eftersom jag knappt kan röra mig så sitter jag här vid datorn och tittar på gamla kort. Jag kom in i mappen som heter "Renovering".

Johan och jag fick för oss för några år sedan att vi skulle renovera Michelles rum alldeles själva. Ingen av oss hade någonsin tapetserat förr, men vi tänkte att, äsch det där klarar väl vi. Vi hade aldrig kunnat anat vilket jätte projekt det blev. På 3 av dom 4 väggarna satt det 5 lager tapet + 2 bårder som skulle ner. Vi hackade oss bara längre och längre in i väggen och vi trodde aldrig lagret av tapet skulle ta slut. Man kunde verkligen se dom olika tidsepokerna, det var allt från blommigt 70-tal till den fula barntapeten som satt i rummet när vi flyttade in. Vi insåg att detta skulle ta allt för lång tid och all vår energi så till slut så tog vi bara bort det som satt löst och sen spacklade vi. ( Inte lätt, ju mer löst man tog bort, ju mer lossnade det).


Här har jag gett upp med min rivning av tapet. Denna fläck hade tagit med hela kvällen. Puh...man fick verkligen känna att man hade muskler.

Vi hade alltid tyckt att ena hörnet i rummet såg lite konstigt ut och vi fick förklaringen när vi rev tapeten. *Suck*...det fanns inget hörn och ingen vägg upp till taket heller. Hur byggde dom förr?

Som tur är så har jag en uppfinningsrik karl som tryckte in playwood skivor eller vad det var i hörnet och sedan fick han spackla upp ett nytt hörn.

Blev kanon!

Här kan ni se hur mycket vi fick spackla för att få fason på väggarna. Det var bredspackling som gällde.

På dörren kan ni skymta Michelles dåvarande idoler, Måns Zelmerlöv, Agnes, Kelly Clarkson och några hästar :).

Sen kom vi till när vi skulle börja tapetsera. Det var inte helt lätt första gången. Inga väggar är helt raka så det var lite pyssel med att få till det.

Och så här blev resultatet, lila fonvägg och ljus tapet på dom andra väggarna. Jag är faktiskt helnöjd. Det enda som fattas på bilden är listerna vid taket......hm *host host*, dom har fortfarande inte kommit upp för dom lister vi köpte passade inte riktigt in och jag har inte hittat några andra heller. Har i och för sig inte letat så mycket heller, men någon gång ska listerna upp. Bättre sent än aldrig.

Här är resultatet av det andra rummet vi vågade oss på att renovera.

Det är vårt datarum som fick en ljus tapet men en vit fondvägg.

Jag älskar den vita fonväggen.

Denna gång hade vi vanan inne och det var inte fullt lika många lager tapeter att riva.

 

Vi blev riktigt nöjda med båda rummen och ett "proffs" hade inte kunnat göra det bättre. Möjligtvis lite fortare ;).

Vi lade stor vikt på underjobbet, det är A och O när man renoverar, annars ser det bara slarvigt ut.

Därför har vi fortfarande inte tagit tag i kök och vardagsrum som också behöver renoveras. Den som har tapetserat där innan kan inte ha haft "alla bestick i lådan" för underjobbet ser rent ut sagt bedrövligt ut så det är ett GIGANTISKT projekt och jag blir trött bara jag tänker tanken.

Nej, nu måste jag hoppa i säng, eller så mycket hoppandes blir det nog inte, släpandes är nog rätta ordet.

Natti natti och sov gott!

 
 
Mofs..helt enkelt

Mofs..helt enkelt

20 april 2009 05:34

Men vad snyggt det blev då! Vad duktiga ni är.
Ha en skön måndag

http://mofs.bloggagratis.se

 
Sofia

Sofia

20 april 2009 12:11

Det blev kanonfint!

Vi håller på och renoverar lite då och då.
Och när vi började riva tapeter så tog vi en blomspruta och sprejade väggarna med vatten, väntade ca 10 min och tapeten lossnade jättelätt.

Sofia

http://www.3barnsmamma.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva - 5 mars 2011 16:00

Adressen till min nya blogg är : www.iminglugg.blogspot.com   Ja, för er som är intresserade ;)). ...

Av Eva - 18 september 2010 12:45

Hej på er. Ni får ursäkta men jag har bytt blogg. Som ni märkt så har jag inte skrivit så mycket här den senaste tiden och jag har ärligt talat varit riktigt less på att skriva. Den nya bloggen kommer att innehålla mera foton och mindre text. Jag...

Av Eva - 12 september 2010 21:56


Det har varit en mycket trevlig helg. I fredags var företaget på Studenternas och hade lite olika sporttävlingar. Det var kula, höjdhopp, längdhopp, 100 m och stafett 4 x 400 m. Jag var inte med och tävlade eftersom jag kände att min kropp inte...

Av Eva - 8 september 2010 20:43

Tro det eller ej, idag fickparkerade jag och det gick SKIT bra :). Om det är något jag är dålig på så är det just detta. Jag åker hellre flera kvarter än att fickparkera, men idag hade jag inget annat val. Det gick på första försökte och när jag ...

Av Eva - 6 september 2010 22:38

Jag ska erkänna att jag inte är så intresserad av politik. Har inte hängt med några debatter utan bara snappat upp lite här och där. Jag vet inte hur jag ska rösta....!!! Börjar få lite små panik nu. Det finns några valtest på internet man kan gö...

Ovido - Quiz & Flashcards