Gruddelin´s vardag

Direktlänk till inlägg 16 februari 2009

Grandödare och björnspår

Av Eva - 16 februari 2009 21:01

Jag läste precis på Aftonbladet att det är någon som smyger runt och dödar granar i Delsjöreservatet i Göteborg. VARFÖR tar man död på en massa granar? Han/hon har hittills haft ihjäl 2000 stycken granar....personen måste ha ett väldigt långtråkigt liv "skrattar". Kanske dags att skaffa sig ett liv :). 


Idag fick jag ett par bilder från en släkting på ett björnspår och ett björnide. För några veckor sedan väcktes en björn upp när ett jaktlag jagade vildsvin och denna björn vandrade till Västerbol (stugan på landet). Björnspåren hittades ca 100 meter från stugan. Det är spännande att vi har björnar här nere hos oss, men mindre kul när man som jag är ute i skog och natur väldigt mycket och det är i skogen vid Västerbol jag går ut.

Min farbror spårade björnspåren ner till ett kärr där jag brukar plocka svamp och där hade björnen försökt att gå i ide. Enligt honom är det vanligt att dom ligger under bar himmel eftersom det inte blir så kallt här. Usch tänk att gå ut i skogen och gå och så trampar man på en sån bjässe. Uhhh...!

Det har funnits björn här nere i ca 5 år nu och det är inte första gången det går björn förbi stugan. För ett par år sedan togs det också fotografier på björnspår och ett eventuellt ide, men det är inte samma björn som denna eftersom spåren denna gång var mindre än dom första. Ändå säger Länsstyrelsen att det bara finns "en" björn här omkring. Det tror jag inte ett dugg på.


Nytt björnspår hittat i februari i år.


Nytt björnide i "mitt" svampställe :S


Det björnspår som hittades för några år sedan på samma ställe.


Det gamla björnidet.






 
 
Ingen bild

cilla

16 februari 2009 23:33

Fint du gjort här gumman, me like!!! Jaha, så i sommar ska vi leta björn då?? Jag som ska få hälsa på i ljuvliga Västerbol då!!
Pussa Martin!
Kram

 
Eva

Eva

17 februari 2009 09:23

Självklart ska du åka med mig till stugan i sommar. Vi behöver faktiskt inte gå ut i skogen och om vi gör det så får vi väl sjunga högt så vi skrämmer bort den.

Kram kram

http://www.gruddelin.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Cilla

17 februari 2009 13:41

Eller så sjunger du och jag gör det jag är bästa på, PRATAR!!! Högt och Mycket så kommer nog ingen liten björn och äter upp oss.. Kramizar

 
Eva

Eva

17 februari 2009 14:52

He he he...tänkte inte på det ;)

http://www.gruddelin.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva - 5 mars 2011 16:00

Adressen till min nya blogg är : www.iminglugg.blogspot.com   Ja, för er som är intresserade ;)). ...

Av Eva - 18 september 2010 12:45

Hej på er. Ni får ursäkta men jag har bytt blogg. Som ni märkt så har jag inte skrivit så mycket här den senaste tiden och jag har ärligt talat varit riktigt less på att skriva. Den nya bloggen kommer att innehålla mera foton och mindre text. Jag...

Av Eva - 12 september 2010 21:56


Det har varit en mycket trevlig helg. I fredags var företaget på Studenternas och hade lite olika sporttävlingar. Det var kula, höjdhopp, längdhopp, 100 m och stafett 4 x 400 m. Jag var inte med och tävlade eftersom jag kände att min kropp inte...

Av Eva - 8 september 2010 20:43

Tro det eller ej, idag fickparkerade jag och det gick SKIT bra :). Om det är något jag är dålig på så är det just detta. Jag åker hellre flera kvarter än att fickparkera, men idag hade jag inget annat val. Det gick på första försökte och när jag ...

Av Eva - 6 september 2010 22:38

Jag ska erkänna att jag inte är så intresserad av politik. Har inte hängt med några debatter utan bara snappat upp lite här och där. Jag vet inte hur jag ska rösta....!!! Börjar få lite små panik nu. Det finns några valtest på internet man kan gö...

Ovido - Quiz & Flashcards